یکی از امکاناتی که به مشتریان عزیز در مرکز آزمایشگاه خاک مشهد ارائه میشود، بررسی و آزمایش خاک محل احداث پروژه های ساختمانی است. در این مجال کوتاه سعی نموده ایم که به اهمیت این آزمایش و تست بپردازیم.

انواع خاک در مرکز آزمایشگاه خاک مشهد

به طور کلی ما خاک را به چهار دسته تقسیم بندی می کنیم. این چهار دسته بر اساس مقاومت خاک در برابر زلزله و رانش بررسی میشوند. اصولا خاک ها در زلزله ها به میزان متفاوتی انرژی های ناشی از زلزله را به ساختمان منتقل میکنند. همین میزان انتقال عاملی شده که در آزمایشگاه های خاک در سراسر دنیا و از جمله در مرکز آزمایشگاه خاک مشهد انواع خاک ها به چهار دسته تقسیم بندی شوند.

نوع اول (خاک بسیار خوب): این خاک ها به خاک های درشت دانه و متراکم معروف هستند که بسیار سخت و سنگ میباشند. در این خاک ها انتقال انرژی به پروژه های ساختمانی بسیار کم بوده و میتوان از مصالح کمتر با مقاوت کمتری برای ساخت و ساز استفاده نمود. این یعنی کاهش هزینه های ساخت.

نوع دوم (خاک خوب): پس از بررسی این خاک ها به این نتایج میرسیم که خاک هایی هستن با دانه های درشت و مقداری ریز دانه رسی. مقاومت این نوع خاک ها در انتقال انرژی کمتر از خاک های نوع اول است.

آزمایشگاه خاک مشهد

آزمایشگاه خاک مشهد

نوع سوم (خاک متوسط): با بررسی این خاک ها در مرکز آزمایشگاه خاک مشهد متوجه میشویم که غالب این خاک از ریزدانه های رسی تشکیل شده و مقادیری درشت دانه هم در آن یافت می شود. این خاک مقاومت کمتری نسبت به دو نوع خاک قبل دارد.

نوع چهارم (خاک ضعیف): این خاک ها فقط شامل ریز دانه های رسی می باشند و کمترین مقاومت را در برابر انتقال انرژی ناشی از زلزله به ساختمان را دارند. در این مدل از خاک باید بر اساس قوانین نظاراتی مهندسی از اسکلت ها و استحکامت محکمتر و مقاوم تری در پروژه های ساختمانی استفاده نمود.

ما در مرکز آزمایشگاه خاک مشهد با بررسی و آزمایش خاک محل احداث پروژه بهترین دستور العمل ساخت را اختیار شما میگذاریم تا با کمترین هزینه ممکن سازه ای مستحکم در اختیار داشته باشید.