در پروژه های ساختمانی استفاده از بتن امری اجناب ناپذیر است. بتن و سازه های آن همواره و در قسمت های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل است که برای مهندسین طراح و اجرایی ساختمان بررسی مقاومت این سازه ها در برابر وزن خودشان و سایر عوامل وارد کننده نیرو دارای اهمیت است. از این روست که کار ما در آزمایشگاه بتن مشهد اهمیت پیدا میکند.

چه عواملی در آزمایشگاه بتن مشهد مورد بررسی قرار میگیرد؟

تست هایی که روی بتن انجام می شود به دو دسته مخرب مثل بیرون کشیدگی، پاره شدگی و مغزه گیری و غیر مخرب مثل چکش اشمیت و التراسونیک تقسیم می شوند که در ادامه به اجمال به معرفی هر کدام می پردازیم.

تست بیرون کشیدگی بتن: در این آزمایش که در آزمایشگاه بتن مشهد هم انجام میشود، یک دیسک تقریبا کوچک به ضخامت 8ونیم و قطر 25 میلی متر داخل بتن در عمق مخصوصی از بتن قرار میگیرد. این دیسک با نیرویی حدود 10 کیلو نیوتن از داخل بلوک بتونی به بیرون کشیده میشود. این نیروی بیرون کشیدگی به مقاومت فشاری بتن ارتباط خطی دارد.

تست پاره شدگی بتن: در این آزمایش باز هم یک دیسک مخصوص داخل بتن قرار میگیرد و با نیرویی مشخص به بیرون کشیده میشود. منتهی این بار دیسک به نحوی داخل بتن قرار داده می شود که یک لایه سطحی از بتن هم با بیرون آمدن دیسک از بتن جدا می شود. این روش نسبت به روش های دیگر روشی سریعتر و ارزان تری به حساب می آید. ما در آزمایشگاه بتن مشهد با توجه به استاندارد های روز دنیا به انجام این آزمایش میپردازیم.

آزمایش مغزه گیری: در بین سایر تست های بتن که در مرکز آزمایشگاه بتن مشهد انجام می شود، آزمایش مغزه گیری بتن، قابل اطمینان ترین نتایج را میدهد.

آزمایشگاه بتن مشهد

آزمایشگاه مغزه گیری

هرچند این روش زمان بر و پرهزینه تر است ولی اهمیت جهانی دارد و تقریبا در تمام دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش یک ستون استوانه ای از بتن با سایز های مشخص و استاندارد از بتن بیرون کشیده میشود و در آزمایشگاه بررسی میگردد. قطر این ستون بر اساس استاندارد های هر کشور متفاوت و تعریف شده است. نتایج آزمایشات بیانگر مقاومت بتن مورد استفاده خواهد بود.

آزمایش چکش اشمیت: حدود 80 سال پیش مهندسی به نام اشمیت از سوییس این روش را ابداع نمود.

آزمایش چکش اشمیت بتن

آزمایش چکش اشمیت بتن

این آزمایش بر اساس نیروی برگشتی ناشی از برخورد به سطح طراحی شده است. چکش اشمیت دارای یک میله فولادی است که روی سطح بتن قرار میگیرد. وزنه ای داخل چکش وجود دارد که با انرژی مشخصی به میله ضربه وارد میکند. از انرژی بازگشتی که بتن به میله و میله به وزنه وارد می کند، ما در آزمایشگاه بتن مشهد میتوانیم به مقاومت و سایر اطلاعات مورد نیاز از بتن پی ببریم.

آزمایش التراسونیک: این آزمایش براساس سرعت عبور امواج ماورای صوت در داخل بتن ابداع شده است. چون امواج به تمام نقاط بتن نفوذ میکنند روش به نسبت خوب و مطمئن تری به حساب می آید. ولی با این اوصاف در استفاده از این روش باید تجربه کافی داشت و کار را به دقت انجام داد. چرا که وجود میلگرد و رطوبت در بتن در نتایج این آزمایش تاثیر خواهد داشت که باید در اندازه گیری ها مورد محاسبه قرار گیرد. ما در مرکز آزمایش بتن مشهد به این مهم به خوبی پرداخته ایم.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *